11818 1403/04/20 - 12:21 سیامک راشت نیا

دبیر انجمن مس ایران؛

پیش‌بینی آینده قیمت طلا و فلز سرخ

طی ۱۵ تا ۲۰ سال آینده از ۱۰ معدن برتر مس جهان ۳ معدن از ذخیره تهی خواهند شد. در مقابل، موضوعات زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی، تلاش‌های اکتشافی و ایجاد معادن جدید را کُند کرده و رشد جمعیت، نوسازی و برق رسانی موجب می‌شود، مس به یک فلز کلیدی در آینده تبدیل شود.

پیش‌بینی آینده قیمت طلا و فلز سرخ

به گزارش پیام آوران معدن و فولاد: ابوالفضل صالح‌آبادی طی یادداشتی نوشت: پیش‌بینی‌های تخصصی برای قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ که مورد توجه سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران است، با پیش‌ذهنیتی از عدم قطعیت‌های مالی و ژئوپولتیکی، حاکی از جذابیت مداوم این فلز گران‌بها است که در زمره دارایی امن به شمار می‌رود.

در سال‌های اخیر فلز زرد در برابر انواع چالش‌های اقتصادی در جهان، از جمله فشارهای تورمی و نوسانات ارزی، انعطاف‌پذیری خوبی از خود نشان داده است. انباشت طلا توسط بانک‌های مرکزی خیلی از کشورها به ویژه بانک مرکزی چین، از افزایش آن در سال ۲۰۲۴ حمایت می‌کند.

برای سال ۲۰۲۴ تورم همچنان یک عامل مهم تاثیرگذار محسوب می‌شود. هرچند تورم در آمریکا از اوج تاریخی خود به حدود ۳ درصد کاهش یافته، اما اینکه این وضعیت ثابت باقی بماند، از نظر تحلیل‌گران نامشخص است.

خطراتی مانند تنش‌های تجاری آمریکا و چین و تاثیر تحریم‌های ضد روسیه می‌تواند زنجیره تامین را مختل کند و به تشدید قیمت کالاها منجر شود. علاوه براین پتانسیل افزایش قیمت گاز و نفت می‌تواند فشارهای تورمی را تشدید کند و به‌طور بالقوه مسیر صعودی طلا را تسریع کند.

پیش‌بینی آینده قیمت طلا به چند عامل کلیدی بستگی دارد

انتظارات تورمی و ارزی دلار: پیش‌بینی افزایش تورم و تضعیف دلار ایالات‌متحده، به دلیل محرک‌های مالی و پولی قابل توجه می‌تواند بازار طلا را رشد دهد.

بهبود تقاضا در چین و هند: افزایش تدریجی تقاضای مصرف‌کننده در بازارهای عمده‌ای مانند چین و هند، همراه با سرمایه‌گذاری‌های جدید، ممکن است از افزایش نرخ طلا حمایت کند.

تنش‌های ژئوپلتیک: از آنجایی که چشم‌اندازهای ژئوپلتیک جهانی متشنج باقی می‌مانند، جذابیت فلز زرد به عنوان یک ابزار پوشش دهنده ممکن است تشدید شود و به طور بالقوه از قیمت آن حمایت کند.

هزینه فرصت: با کاهش هزینه فرصت نگهداری طلا، جذابیت آن در بین سرمایه‌گذاران باقی خواهد ماند و به طور بالقوه به رشد نرخ نسبت قیمت طلا به دلار کمک می‌کند.

چندین عامل کلان اقتصادی از جمله تورم، نوسانات ارزی، تنش‌های ژئوپلتیکی، نرخ‌های بهره در جهان و عرضه و تقاضا می‌توانند پیش‌بینی طلا را در ۱۰ سال آینده شکل دهند.

همانطور که براساس پیش بینی‌های تحلیل‌گران قابل مشاهده است و ما به آینده ارزش طلا نگاه می‌کنیم، نقش آن به عنوان یک دارایی ثابت در دوران پرتلاطم اقتصادی همچنان پابرجا و کاهش نیافته است.

با پیش‌بینی‌های که منعکس‌کننده افزایش بالقوه بیش از ۲۰۰۰ دلار در هر انس است، این فلز زرد به عنوان شاهدی بر جذابیت ماندگار آن در بین سرمایه گذاران است.

مس فلز سرخ

در سال ۲۰۲۴ کارشناسان سرمایه‌گذاری چشم‌انداز بلندمدت مس را مثبت ارزیابی می‌کنند. این سوال ایجاد می‌شود که آیا این بدان معناست که اکنون زمان خوبی برای ورود سرمایه‌گذاران به بازار مس است؟

پیش‌بینی می‌شود که عرضه مس در سال‌های آینده با افزایش تقاضا، با مصرف صنایع مرتبط با انتقال انرژی روی مصارف سنتی این فلز، به طور فزاینده‌ای با چالش مواجه خواهد شد و این انتظار وجود دارد که این عدم تعادل رو به رشد از افزایش قیمت مس حمایت کند.

در حال حاضر مس موجود است و این از آنجا استنباط می‌شود که در سال ۲۰۲۳ و اوایل ۲۰۲۴ قیمت مس روند ثابتی را نشان داد، اما شرایط کمبود این فلز در بازار به تدریج در حال رخ دادن است.

۲۰ سال پیش قیمت مس کمتر از ۲ دلار برای هر کیلوگرم و عیار معادن بسیار بالاتر بود، ولی عیارهای معادن به میزان قابل توجهی کاهش یافته‌ و پیدا کردن یک معدن مس با کیفیت بالا در جهان بسیار سخت‌تر شده‎‌ و اکتشافات مس با چالش روبه‌رو است.

طی ۱۵ تا ۲۰ سال آینده از ۱۰ معدن برتر مس جهان ۳ معدن از ذخیره تهی خواهند شد. در مقابل، موضوعات زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی، تلاش‌های اکتشافی و ایجاد معادن جدید را کُند کرده و رشد جمعیت، نوسازی و برق رسانی موجب می‌شود، مس به یک فلز کلیدی در آینده تبدیل شود.

طبق پیش بینی‌های جهانی از سال ۲۰۲۶ روند عرضه مس کاهشی خواهد بود و کسری در ۱۰ سال آینده افزایش یابد. اگر کاملا موفق عمل شود، برای داشتن یک معدن مس بزرگ در سطح جهانی حدود ۲۰ الی ۳۰ سال زمان نیاز است تا بتواند مس به بازار عرضه کند و این بدان معناست که برای چنددهه کمبود در بازار پایدار باشد، به ویژه زمانی که معادن قدیمی در سطح جهان اعلام اتمام فلز محتوا خواهند کرد.

نکته کلیدی برای سرمایه‌گذاری در مس آن است که سرمایه‌گذاران باید جدول زمانی خود را ارزیابی کنند و این درک را داشته باشند که موفقیت در صنعت معدن به ویژه مس، یک شبه اتفاق نمی افتد و برعکس سرمایه‌گذار‌ان اغلب باید حداقل برای نیم دهه انجام و نگهداری شوند.

نقش فلز سرخ در انتقال انرژی افزایش خواهد یافت و با کمبود عرضه در سطح جهان، شاهد کسری قابل ملاحظه‌ای خواهیم بود و این فرصت‌های قابل توجهی را برای سرمایه‌گذارانی که صبور هستند و شرایط حاکم بر اکتشاف و پس از آن، تولید و توسعه صنایع معدنی را درک می‌کنند‏، فراهم می‌سازد.

منبع: کانال انجمن مس ایران
لینک کوتاه: https://miningandsteel.com/n/31798
آخرین خبرها