12247 1403/05/20 - 20:01 سیامک راشت نیا

آینده وزارت صمت در گرو وزیر انتصابی

درحالی‌که رییس دولت چهاردهم در تکاپوی ارائه یک لیست پیشنهادی برای دولت چهاردهم بود، به نظر می‌رسید انتخاب وزیر صمت یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین انتخاب‌ها باشد.

آینده وزارت صمت در گرو وزیر انتصابی

به گزارش پیام آوران معدن و فولاد: از ابتدای روی کار آمدن پزشکیان به عنوان رییس دولت چهاردهم بسیاری از منتقدان و حتی برخی از همراهان او شروع به انتقاد از چینش احتمالی کابینه کردند. آنها معتقد بودند که تیم دولت چهاردهم بر اساس تجربه و تخصص بسته نخواهد شد.

اما در این میان اسامی افرادی برای تصدی وزارتخانه‌های حساسی چون،اقتصاد، نفت و صمت مطرح بود که بیم و امیدهایی نیز به همراه داشت. گاه برای این وزارتخانه‌ها اسامی افرادی منتشر می‌شد که امید برای بقا و پیشرفت این وزارتخانه‌ها را زنده نگه می‌داشت، افرادی همچون «مهدی کرباسیان»، «خداداد غریب‌پور»، «اردشیر سعدمحمدی» و «رضا رحمانی» برای وزارت صمت و کسانی چون «علی طیب‌نیا» و «ناصر همتی» برای وزارت اقتصاد و یا «اسحاق جهانگیری» و «سید حمید حسینی» برای وزارت نفت.

درحالی‌که رییس دولت چهاردهم در تکاپوی ارائه یک لیست پیشنهادی برای دولت چهاردهم بود، به نظر می‌رسید انتخاب وزیر صمت یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین انتخاب‌ها باشد. از نگاه کارشناسان، انتخاب وزیر صمت در دولت می‌تواند بر موفقیت تیم اقتصادی و به تبع آن عملکرد کلی دولت چهاردهم اثر بسیار زیادی داشته باشد. ویژگی‌های مهمی که یک وزیر صمت موفق باید داشته باشد: دانش تخصصی، قدرت ایستادگی در مقابل خواسته‌های دیگر نهادها و توانایی نه گفتن، حرکت به سوی شفاف‌سازی منابع و مخارج و هماهنگی با دیگر اعضای تیم اقتصادی است. این نهاد باید نبض تپنده تجارت و تولید را پیش ببرد و برنامه‌ای برای پیشرفت کشور داشته باشد.

در این میان قرار بود از افراد ناکارآمدی که در پست‌های نامربوط بودند استفاده نشود. از افرادی  که قبلا بر مسند وزارتی دیگر و یا نهادهای نامرتبت اقتصادی بودند. آنها اگر موفق بودند، می‌توانستند در زمان کار خود به موفقیت و رونق اقتصادی دست پیدا کنند که متاسفانه نتوانستند.

براساس شنیده‌های موثق، وزیر پیشنهادی صمت در دولت آقای پزشکیان قرار است از بنیاد مستضعفان راهی ساختمان سمیه شود؛ گویا ریاست این سازمان برخلاف اخبار منتشر شده که بیان می‌کرد در دولت چهاردهم سمت نمی‌خواهم، سمت وزارت صمت را به معاون خویش تعارف زده و مورد قبول رییس جمهوری قرار گرفته است. شخصی که علاوه بر سن بالا در دوره معاون اقتصادی و مدیر عامل صنایع معدنی بنیاد مستضعفان عملکرد قابل قبولی از خود بجا نگذاشته و با حوزه صنعت، معدن و تجارت آشنا نیست و حتی فعالان این بخش‌ها نیز وی را نمی شناسند.

حال سوال از مسعود پزشکیان به عنوان رییس جمهور این است که آیا انتخاب اینچنین شخصی به عنوان وزیر صمت نشان از شایسته سالاری دارد و یا سهم خواهی دیگران از کابینه و آیا جواب اعتماد مردم به شعارهای وی در طول انتخابات استفاده از افراد غیر متخصص در دل وزارتخانه تخصصی است؟

قطعا در جواب می‌توان گفت که آقای رییس جمهور محترم مردم دیگر توان تحمل انتصابات اشتباهی را ندارند.

منبع: روزگار معدن
لینک کوتاه: https://miningandsteel.com/n/32227
آخرین خبرها