12823 1403/07/01 - 11:09 سیامک راشت نیا

مصاف قهرمانانه با بی‌برقی ناعادلانه؛

رشد ۱۶ درصدی تامین بازار داخلی توسط فولاد خوزستان در نیمه نخست ۱۴۰۳

شرکت فولاد خوزستان در نیمه نخست سال جاری با وجود این‌که محدودیت‌های مصرف برق آن بیش از سایر فولادسازان کشور بود، پیشتازی خود در بازار شمش فولادی ایران را حفظ کرد و بزرگ‌ترین تامین‌کننده بازار شمش ایران بود.

رشد ۱۶ درصدی تامین بازار داخلی توسط فولاد خوزستان در نیمه نخست ۱۴۰۳

به گزارش پیام آوران معدن و فولاد: فولاد خوزستان در نیمه نخست سال جاری در حالی که با محدودیت‌های بی‌سابقه و در عین حال ناعادلانه برق روبرو بود و ۷۰۰ هزار تن از تولید خود را به دلیل قطعی برق از دست داد، اما با مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح و تلاش فراوان توانست بازار داخلی را به بهترین نحو تامین کند و حجم تامین نیازهای بازار داخلی به محصولات شمش فولادی، تختال و آهن اسفنجی توسط این شرکت در مجموع رشد ۱۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرد.

شرکت فولاد خوزستان در نیمه نخست سال جاری جمعاً ۱/۱۳۶/۴۰۰ تن محصول در بازار داخلی (شامل شمش فولادی، تختال و آهن اسفنجی) به شفاف‌ترین شیوه ممکن و از طریق تالار صنعتی بورس کالا به فروش رساند که حدود ۱۵۷ هزار تن معادل ۱۶ درصد بیش از مدت مشابه سال قبل است. این رشد تامین نیازهای داخلی در حالی با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح و تلاش‌های فراوان کارکنان فولاد خوزستان صورت گرفت که هزینه‌های کسری برق به نحو غیرکارشناسی و نامنصفانه‌ای به بزرگ‌ترین فولادساز جنوب کشور تحمیل شده بود! برنامه‌های توسعه‌ای فولاد خوزستان در سالیان گذشته، خصوصاً بهره‌‌برداری از بزرگ‌ترین مگامدول آهن اسفنجی ایران و منطقه در زمستان سال گذشته (کارخانه آهن اسفنجی زمزم ۳)، عاملی بود که باعث شد تا فولاد خوزستان بتواند بخشی از کاهش تولید خود در حوزه فولادسازی را با افزایش تولید در بخش آهن‌سازی جبران کند.

همچنین شرکت فولاد خوزستان در نیمه نخست سال جاری با وجود این‌که محدودیت‌های مصرف برق آن بیش از سایر فولادسازان کشور بود، پیشتازی خود در بازار شمش فولادی ایران را حفظ کرد و بزرگ‌ترین تامین‌کننده بازار شمش ایران بود.

در نیمه نخست امسال، در مجموع ۲/۹۹۷/۸۷۳ تن شمش فولادی در بورس کالا معامله شد که سهم شرکت فولاد خوزستان از این معاملات ۴۸۹/۱۰۰ تن بود. در واقع، فولاد خوزستان سهم ۱۶/۳ درصدی از کل بازار شمش فولادی ایران را در نیمه نخست سال جاری به خود اختصاص داد و همچنان لیدر بازار شمش فولادی کشور بود. در نیمه نخست امسال، در حالی که فولاد خوزستان به دلیل محدودیت‌های برق در بخش فولادسازی به شدت تحت فشار بود، سعی کرد تمرکز خود را بر جهش تولید در واحدهای احیاء مستقیم قرار دهد.

این امر باعث شد تا حجم معاملات آهن اسفنجی فولاد خوزستان در بورس کالا در نیمه نخست سال جاری با جهش خیره‌کننده ۱۶۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴۹۰/۳۰۰ تن برسد. کل حجم معاملات آهن اسفنجی و بریکت در بورس کالا در نیمه نخست سال جاری ۵/۸۶۹/۸۵۰ تن بود و شرکت فولاد خوزستان با کمک مگامدول زمزم ۳ خود، سهم ۸/۴ درصدی از بازار آهن اسفنجی کشور را به خود اختصاص داد. این نخستین بار در تاریخ فولاد خوزستان است که این شرکت چنین جایگاه مستحکمی در بازار آهن اسفنجی کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

علاوه بر این، در نیمه نخست سال جاری حجم معاملات آهن اسفنجی گروه فولاد خوزستان (شامل شرکت‌های فولاد خوزستان، فولاد شادگان و فولاد قائنات) در بورس کالا به ۱/۲۳۶/۸۵۰ تن رسید و گروه فولاد خوزستان در مجموع سهم قابل توجه ۲۱/۱ درصدی از بازار آهن اسفنجی ایران داشته است.

همچنین شایان ذکر است که فولاد خوزستان در نیمه نخست سال جاری، ۱۵۷ هزار تن از نیازهای بازار فولاد ایران به تختال را تامین کرد و سهم این شرکت از کل معاملات تختال در بورس کالا ۲۶/۱ درصد بود.

بی‌شک تحمیل ناعادلانه و نادرست محدودیت‌های برق به صنایع مادر و اشتغال‌زا خسارات جبران‌ناپذیری در پی داشته و اگر این محدودیت‌ها وجود نمی‌داشت، فولاد خوزستان رکوردهای درخشانی را در سال جاری به ثبت می‌رساند. با وجود این محدودیت‌ها، که شدت آن‌ها برای فولاد خوزستان بی‌سابقه بود و باعث از دست رفتن ۷۰۰ هزار تن از تولید فولاد این شرکت در نیمه نخست امسال شد، فولاد خوزستان تمام توان خود را به‌کار بست تا بازار داخلی را به بهترین نحو تامین کند که در این مسیر در مصاف با چالش‌ها و محدودیت‌ها، موفق ظاهر شد.

نکته قابل توجه این است که، علی‌رغم تمام محدودیت‌ها، فولاد خوزستان در کنار تامین داخلی، موفق به صادرات بیش از ۳۸۰ هزار تن از محصولات به روش مستقیم و غیر مستقیم و کمک به تامین نیاز ارزی کشور نیز شده است.

لینک کوتاه: https://miningandsteel.com/n/42796
آخرین خبرها