تکیه بر توان داخلی و ارتقا تولید

امسال هم تولید به عنوان یکی از راهبردهای اصولی برای اقتصاد کشور و در تعیین شعار سال مورد توجه قرار گرفته است. تولید به عنوان شاخصه ای کلیدی نقش ویژه و اثرگذاری در بهبود شرایط اقتصادی کشور دارد.

تکیه بر توان داخلی و ارتقا تولید

در کنار هم قرار گرفتن واژه های «تولید؛ دانش بنیان و اشتعال آفرینی » می تواند به عنوان الگوی جدید برای اقتصاد کشور مطرح شود و سمت وسوی حرکت صنایع را تعیین کند.

بهره مندی از توام شرکت های دانش بنیان یا مجموعه هایی که براساس فناوری های روز دنیا فعالیت می کنند تاثیر چشمگیری بر ارتقای شرایط تولید، نوسازی و بهسازی تجهیزات، افزایش بهره وری و همچنین ارتقای سطح کیفیت تولیدات در صنایع گوناگون خواهد داشت.

در همین حال با بهبود شرایط تولید و افزایش ظرفیت از یک سو موقعیت های شغلی کنونی تثبیت می شوند و از سوی دیگر، امکانی برای اشتغال آفرینی پایدار فراهم خواهد شد.

البته که فارغ از جهت گیری و هدف گذاری که در ابتدای هر سال می شود، عملکرد مسئولان و سیاست گذاری آنان تاثیر بسزایی بر تحقق این شعارها دارد. کما اینکه بررسی تجربه سال های گذشته حکایت از آن دارد که صنایع برخلاف هدف گذاری ها با چالش های جدی در روند تولید خود روبرو خواهند شد که مانع تحقق اهداف آنهاست.

امید می رود در سال جاری با رفع چالش های موجود و بهبود شرایط کسب وکار، شاهد رونق گرفتن تولید و احیای اقتصاد کشور باشیم.تولید فولاد به عنوان صنعتی استراتژیک در طول دهه های اخیر در کشور ما مورد توجه بوده است. تاجایی که در سند چشم انداز توسعه کشور، تولید 55 میلیون تن فولاد در سال
1404 هدف گذاری شده است.

ظرفیت تولید فولاد کشور در حال حاضر بالغ بر 40 میلیون تن برآورد می شود. با توجه به طرح های توسعه ای که در این صنعت در دست اجرا هستند، تحقق
این هدف دور از ذهن نیست. هرچند میزان تولید فولادسازی کشور با توجه به محدودیت های موجود در بخش زیرساخت و انرژی به مراتب کم تر از ظرفیت سازی های انجام گرفته خواهد بود.

بنابراین همزمان با اجرای طرح های توسعه ای فولادسازی، رشد تولید واقعی می شود. توسعه و افزایش ظرفیت تولید به منزله ایجاد موقعیت های شغلی جدید نیز هست، بنابراین فولادسازان کشور 2 جز مهم شعار سال مبنی بر اهتمام به تولید و اشتغال آفرینی را در دستور کار خود دارند.

◄ کمبود زیرساخت، مانع تولید البته نباید از این نکته غافل بود که محدودیت های انرژی مانع تولید فولادسازان با ظرفیت های معمول است. این کمبود از سال گذشته شدت گرفته و احتمال می رود در سال های آتی نیز ادامه یابد. به دنبال محدودیت در تامین انرژی برق و گاز صنایع فولادی کور از ظرفیت تولید در این صنعت کاسته خواهد شد.

کما اینکه بررسی آمار و ارقام تولید در این زنجیره نیز موید این ادعا است. با وجود افزایش ظرفیت فولادسازی کشور در سال 1400 در مقایسه با سال 1399 ، میزان تولید در این بخش در سال گذشته کاهش یافته است. البته فولادسازان تمام همت خود را به کار بسته اند تا افت تولید را به روش های گوناگون جبران کنند.

◄ حرکت به سمت دان شبنیان شدن فولادسازان کشور در طول سال های گذشته به سمت دان بنیان شدن پیش رفته اند. این نگاه فناورانه به ویژه در حوزه های همچون مصرف انرژی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. یعنی فولادسازان تمایل دارند با تکیه بر فناوری های نوین برای کاهش مصرف انرژی یا بهره وری هرچه بیشتر آن سرمایه گذاری کنند.

جایگزینی انرژی های پاک به جای سوخت های فسیلی و همچنین ساخت تجهیزات، قطعات، لوازم یدکی و سایر نیازهای وارداتی فولادسازان نیز با تکیه بر نگاه ها نو و ظرفیت مجموعه های دانش بنیان ممکن و شدنی است. تلاش برای داخلی سازی تجهیزات مختلف به منزله کاهش نیاز به واردات در روند تولید فولاد کشور است و همزمان از میزن ارزبری صنایع نیز می کاهد.

◄ فناور یهای نوین لازمه حفظ محیط زیست توجه به محیط زیست و کاهش آلایندگی یکی دیگر از موضوعاتی است که در هماهنگی میان صنایع فولاد و
شرکت های دانش بنیان معنی و مفهوم می یابد. کما اینکه تلاش برای محدود کردن مصرف انرژی خود به منزله کاهش آلایندگی هوا خواهد بود.

از مجموع موارد یاد شده می توان اینطور برداشت کرد که فولادسازان کشور در طول سال های گذشته اهتمام ویژه ای درخصوص دانش بنیان شدن به نمایش گذاشته اند. بدون تردید این تلاش ها در سال جاری نیز ادامه دارد و بیش از پیش تقویت خواهد شد. تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین محورهای مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب در تعیین اولویت های سال جاری مبنی بر تولید، دانش بنیان شدن و اشتغال آفرینی مکمل یکدیگر هستند.

توجه به تولید در قالب اجرای طرح های توسعه معنی می یابد. توسعه نیز در ذات خود اشتغالزایی به همراه دارد. همزمان برای اجرای این توسعه از توان شرکت هایی فعال در بخش فناوری یعنی مجموعه های دانش بنیان استفاده خواهد شد. بنابراین توجه به هرکدام از اصول یاد شده، به منزله تحقق
سایر اصول در این بخش است.

انتظار می رود سیاست گذاران و مسئولان با دقت نظر بیشتری نسبت به تولید حساس باشند و زمینه تحقق شعار یاد شده را فراهم کنند. یعنی پشتیبان تولید و تولیدکننده باشند.

مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا

لینک کوتاه: https://miningandsteel.com/m/10004