10992 1403/02/25 - 09:55 بردیا امیرتیموری/سردبیر

توسعه صنایع مادر در بهشت معادن ایران، زمینه‌ساز جذب سرمایه‌های جدید می‌شود

کرمان سرزمین فرصت ها

بردیا امیرتیموری/سردبیر برخوداری از منابع طبیعی متعدد و غنی، همجواری با استان‌های مرزی، سال‌ها سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع معدنی از جمله مس، فولاد و زغال‌سنگ، شکل‌گیری صنایع مادر در استان کرمان، احداث شهرک‌های صنعتی در این منطقه و تامین زیرساخت‌های اولیه برای احداث واحدهای جدید صنعتی و... باعث شده تا امروز استان کرمان تبدیل به موقعیتی مناسب برای جذب سرمایه‌های جدید و توسعه به‌خصوص در حوزه صنایع تکمیلی باشد.

کرمان سرزمین فرصت ها
اگرچه ظرف سال‌های اخیر کرمان در مسیر توسعه صنعتی گام‌های استوار برداشته و امروز این استان قطب معدنی و صنعتی کشور است؛ اما امروز سیاست‌گذاران و مردم این شهر دغدغه توسعه پایدار را دارند. ضرورت توسعه پایدار برای آیندگان باعث شده تا مطالبه مردم کرمان از توسعه صنعتی و اقتصادی به توسعه پایدار تغییر یابد. در چنین شرایطی برگزاری نمایشگاه‌هایی نظیر کرمان آیدکس فرصتی مغتنم برای بررسی چگونگی تحقق این مطالبه در استان کرمان بوده و در عین حال فرصتی را فراهم می‌کند تا سرمایه‌گذاران با مزایای متعدد این استان در زمینه حوزه‌های جدید سرمایه‌گذاری آشنا شوند.

استان کرمان به قطب صنایع معدنی کشور شهرت دارد؛ بزرگترین معادن فعال مس و سنگ‌آهن کشور در این استان واقع شده و همین امر باعث شده تا زنجیره تولید مس تصفیه شده و فولاد در استان کرمان تکمیل شود. درواقع سال‌ها سرمایه‌گذاری و تمرکز بر صنایع معدنی در استان کرمان باعث شده تا امروز این استان تبدیل به بزرگترین تولیدکننده مس و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در کشور بدل شود. برخورداری از ذخایر غنی مس و سنگ‌آهن تنها بخشی از موهبت‌های معدنی استان کرمان است؛ این استان دارای ذخایر غنی زغال‌سنگ، کروم، روی، سرب، تیتان و سنگ‌های ساختمانی است. مزیت مهم برخورداری از ذخایر معدنی و تکمیل زنجیره تولید این محصولات از معدن تا محصول نیمه نهایی، فرصتی مهم برای ایجاد صنایع تکمیلی در استان کرمان را به وجود آورده است.

جذب سرمایه به حوزه صنایع تکمیلی به شکل کلی دارای برتری‌هایی نسبت به سرمایه‌گذاری در صنایع مادر است؛ در وهله ابتدایی سرمایه مورد نیاز برای احداث یک صنعت در بخش بالا دست زنجیره حتی در حوزه صنایع پیشرفته، کمتر از سرمایه اولیه مورد نیاز برای شکل‌گیری زنجیره تولید از معدن تا فلز تصفیه شده است. درواقع شکل‌گیری صنایع مادر در یک منطقه حکم ایجاد زیرساخت توسعه را دارد. استان کرمان دارای این زیرساخت بوده و بنابراین امروز این منطقه تبدیل به مکانی مناسب برای جذب سرمایه در بخش صنایع تکمیلی شده است.

در حالی که صنایع مادر عمدتا در مقیاس بزرگ اقتصادی هستند؛ اما صنایع کوچک و متوسط امکان فعالیت رقابتی در حوزه صنایع تکمیلی را دارند. به این ترتیب استان کرمان فرصتی مغتنم را در اختیار سرمایه‌گذارانی قرار می‌دهد که عزم آغاز یک فعالیت تولیدی در مقیاس کوچک و متوسط را دارند. همچنین این استان از مزایای متعددی نظیر دسترسی به مواد اولیه، شهرک‌های صنعتی، زیرساخت انرژی و راه‌های مواصلاتی نیز برخوردار بوده و همین موارد آغاز یک فعالیت اقتصادی در این منطقه را به صرفه‌تر می‌کند.

ایجاد ارزش افزوده بالاتر نسبت به سرمایه ورودی مزیت دیگر شکل‌گیری صنایع تکمیلی است؛ در حالی که احداث صنایع تکمیلی عمدتا به سرمایه اولیه کمتری نیاز دارد؛ اما عموما محصول نهایی ارزش افزوده بالاتری را به همراه دارد؛ این رویه به‌خصوص در صنایع پیشرفته و تکنولوژیک شدت بیشتری دارد.

اشتغالزایی بیشتر مزیت بعدی شکل‌گیری صنایع تکمیلی است. با احدات صنایع تکمیلی، افراد بیشتری به شکل مستقیم وارد چرخه کار می‌شوند و این موضوع با توسعه اجتماعی و اقتصادی منطقه به سود مردم بومی منطقه است.

بهبود تکنولوژی مزیت دیگری است که از توسعه صنایع تکمیلی به وجود می‌آید. اگرچه تمامی صنایع تکمیلی تکنولوژی‌محور نیستند؛ اما بخشی از صنایع در این بخش از تکنولوژی بالاتری برخوردار هستند؛ به این ترتیب جذب سرمایه به حوزه صنایع تکنولوژیک‌محور می‌تواند به مرور زمان فرصت ارتقا سطح تکنولوژی در صنایع کشور را فراهم کند. سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از توان و انگیزه بالاتری برای ورود به صنایع تکنولوژی‌محور برخوردار هستند؛ در عین حال در شرایط تحریمی، بخش خصوصی از امکان بالاتری برای دور زدن تحریم و وارد کردن تکنولوژی به روز دنیا برخوردار است. البته با توجه به شرایط این موضوع مستلزم هزینه‌های بالاتری است و بنابراین انتظار می‌رود که دولت برای تشویق فعالین بخش خصوصی برای حضور در عرصه صنایع پیشرفته، از مشوق‌های جدی استفاده کند.

در عین حال برگزاری رویدادهای صنعتی نظیر کرمان آیدکس فرصتی مغتنم برای حضور شرکت‌های صنعتی، فعالین اقتصادی و سرمایه‌گذارانی است که به دنبال شناسایی پتانسیل‌های جذاب برای آغاز یک فعالیت اقتصادی هستند. در چنین رویدادهایی در وهله ابتدایی فرصت آشنایی میان فعالین بخش اقتصادی فراهم می‌شود و این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری رخدادهای صنعتی در کشور باشد. در عین حال چنین رویدادهایی زمانی مناسب برای آسیب‌شنایی روند توسعه اقتصادی در منطقه و رسیدن به راه‌حلی مناسب برای رفع این چالش‌ها با هدف تحقق توسعه پایدار در رهگذر استفاده از نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران خواهد بود.

لینک کوتاه: https://miningandsteel.com/n/20981
آخرین خبرها