10776 1403/02/11 - 10:31 سیامک راشت نیا

مهندس بهروز رحمتی، معاون توسعه صنعتی و کنترل تولید شرکت ملی صنایع مس ایران تاکید کرد:

توانایی شرکت ملی صنایع مس ایران برای افزایش ارزآوری به میزان ده میلیارد دلار در سال

شرکت ملی صنایع مس ایران برای اولین‌بار در تاریخ این شرکت اقدام به خرید ۱۵ دستگاه حفاری عمیق با قدرت حفاری دو هزار و ۵۰۰ متر نموده است که در نوع خود انقلابی بزرگ در این حوزه به‌شمار می‌آید.

توانایی شرکت ملی صنایع مس ایران برای افزایش ارزآوری به میزان ده میلیارد دلار در سال

به گزارش پیام آوران معدن و فولاد: افزایش چشمگیر میزان حفاری‌های اکتشافی، رسیدن به بالاترین رکورد فروش، توسعه صادرات، دستیابی به بالاترین رکورد تاریخی یک میلیون و ۱۷۶ هزارتنی تولید کنسانتره مس، افزایش میزان استخراج ماده معدنی مس و باطله، رکوردزنی در تولید کنسانتره مولیبدن، خبرهای جدید در حوزه توسعه شرکت و البته برخی موانع پیش‌رو که مانع از افزایش بیشتر تولید می‌شود از جمله موضوعاتی بودند که در گفت‌وگو با مهندس بهروز رحمتی، معاون توسعه صنعتی و کنترل تولید شرکت ملی صنایع مس ایران در میان گذاشت.

وی ابتدا در تشریح وضعیت شرکت در حوزه اکتشافات به‌عنوان اولین حلقه تولید، گفت: این شرکت از ابتدا تا بیست و دوم بهمن امسال ۳۶۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام داده که در نوع خود بالاترین رکورد تاریخ ایران و شرکت در بحث اکتشافات محسوب می‌شود. ضمن‌آنکه، پیش‌بینی می‌شود که این میزان تا پایان سال به حدود ۴۰۰ هزار متر افزایش یابد.

رحمتی افزود: این میزان اکتشاف درحالی صورت می‌گیرد که میانگین سالانه اکتشاف در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ حدود ۳۸ هزار متر و سال ۱۴۰۱ حداکثر ۲۰۰ هزار متر بوده است.

به گفته وی، این شرکت در پی فعالیت‌های اکتشافی در پنج سال گذشته (۱۳۹۸-۱۴۰۲) برای اولین بار در تاریخ اکتشافات معدنی مس، موفق به قطعی نمودن حدود ۲۰ میلیارد تن ماده معدنی حاوی حدود ۵۴ میلیون تن مس محتوا شده است که این میزان ماده‌معدنی، ایران را به لحاظ رنکینگ با دو رتبه ارتقا و پشت‌سر گذاشتن مقتدرانه کشورهای آمریکا و مکزیک، در جایگاه پنجم جهان قرار داده است.

رحمتی افزود: دستیابی به این مهم نتیجه تلاش‌های شبانه‌روزی تیم دانش‌محور اکتشافی و آینده‌نگری مدیران ارشد و به روزرسانی تجهیزات اکتشافی بوده است، ضمن‌آنکه همکاران حوزه اکتشافات موفق به ثبت رکورد حفر عمیق‌ترین گمانه اکتشافی تاریخ اکتشافات معدنی کشور در سایت میدوک به عمق ۲۰۳۶ متر شدند که خود دستاورد عظیمی محسوب می‌شود.

گفتنی است، شرکت ملی صنایع مس ایران برای اولین‌بار در تاریخ این شرکت اقدام به خرید ۱۵ دستگاه حفاری عمیق با قدرت حفاری دو هزار و ۵۰۰ متر نموده است که در نوع خود انقلابی بزرگ در این حوزه به‌شمار می‌آید.

معاون توسعه صنعتی شرکت ملی صنایع مس ایران در همین خصوص اظهار داشت: خوشبختانه مالکیت معادن درحال بهره‌برداری متعلق به خود شرکت است و به همین دلیل دغدغه تامین مواداولیه ندارد، این درحالی است که حجم زیادی از ذخایر جدید در حوالی معادن فعلی و فعال شرکت کشف شده که عمدتا زیرساخت‌های لازم برای توسعه معدنی را داراست. برای مثال، معدن مس سریدون (آنومالی شماره ۲ معدن مس سرچشمه) با ذخیره بیش از سه میلیارد تن در جوار معدن مس سرچشمه است، هم‌چنین افزایش ذخایر معدن مس سونگون از ۴۰۰ میلیون تن در سال ۱۳۹۷ به پنج میلیارد تن، نتیجه مطالعات و فعالیت‌های اکتشافی در معدن سونگون بوده است. این موضوع از آن نظر حائز اهمیت است که توسعه و برنامه‌های افزایش ظرفیت تولید در سایت معادن فعلی همراه با کاهش قابل توجه هزینه‌های مربوط به زیرساخت‌های لازم مثل جاده و انرژی همراه است.

وی با اعلام اینکه شرکت ملی صنایع مس طی ۱۰ ماهه امسال بالغ‌بر ۱۰۱ هزار میلیارد تومان فروش داشته که بالاترین رکورد در تاریخ صنعت مس ایران محسوب می‌شود، تصریح کرد: سال گذشته میزان فروش ۸۸ هزار میلیارد تومان بوده است و این درحالی‌ است که این شرکت موفق شده در همین مدت رکورد مذکور را جابه‌جا نموده و رقم فروش ۱۰۱ هزار میلیارد تومانی را برای نخستین بار در تاریخ خود به ثبت برساند، ضمن‌آنکه براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۲ میزان فروش شرکت به رقم ۱۱۸ هزار میلیارد تومان برسد.

رحمتی هم‌چنین درخصوص صادرات شرکت ملی صنایع مس ایران با اعلام اینکه صادرات شرکت علاوه‌ بر کسب درآمد، مانع از ایجاد بحران و تعطیلی بسیاری از شرکت‌ها در سراسر کشور شده است به خبرنگار ما گفت: این شرکت طی سال‌های اخیر رکورددار صادرات در حوزه غیرنفتی بوده است، به‌طوری‌که در سه سال گذشته سالانه سه میلیارد دلار (جمعا ۹ میلیارد دلار) فروش و ۱/۱ میلیارد دلار (جمعا ۳/۳ میلیارد دلار) صادرات داشته است.

وی درخصوص میزان تولید کنسانتره مس نیز اظهار داشت: این شرکت تا ۲۲ بهمن‌ماه امسال یک میلیون و ۱۷۲ هزار تن کنسانتره مس تولید کرده که نسبت به پارسال که یک میلیون و ۱۰۶ هزار تن بوده، از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است. این درحالی است که طبق برنامه تا پایان سال میزان تولید کنسانتره به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت که رکورد بالاترین میزان تولید کنسانتره تاریخ حدود ۵۰ ساله شرکت ملی صنایع مس ایران می‌باشد. این میزان نشان از افزایش سه درصدی نسبت به برنامه و رشد ۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

وی اظهار امیدواری کرد که با ثبت تولید یک میلیون و ۱۷۲ هزار تن در این بازه زمانی با میانگین تولید حدود ۱۱۰ هزار تن در هر ماه (۱۰ هزار تن بیشتر از میانگین تولید ماهانه سال گذشته) و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته رکورد تازه‌ای در تاریخ کنسانتره مس و مولیبدن شرکت به ثبت برسد.

گفتنی است، در حوزه تولید کنسانتره مولیبدن نیز برای نخستین بار در تاریخ شرکت مس، رکورد جدیدی در تولید این محصول گران‌بها و ارزشمند که نقش کلیدی و حیاتی در بسیاری از صنایع های‌تک به‌ویژه فولادهای مقاوم به حرارت دارد به ثبت رسید. به‌طوری‌که طی این بازه زمانی موفق به تولید ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن کنسانتره مولیبدن شده که نسبت به برنامه، رشد ۵۴ درصدی و رشد ۴۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. هم‌چنین میزان تولید مس محتوا کنسانتره شرکت تا پایان روز ۲۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ به بیش از ۲۶۱ هزار تن رسید که نتیجه تلاش همه همکاران خدوم شرکت در مجتمع‌های تولیدی شرکت در استان‌های کرمان، آذربایجیان شرقی و سیستان و بلوچستان بوده است.

معاون توسعه صنعتی شرکت مس موضوع استخراج را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد که این شرکت در سال گذشته تا تاریخ ۲۲ بهمن‌ماه، ۲۰۰ میلیون تن استخراج در معادن سرچشمه، سونگون، میدوک، دره‌آلو و چهل‌کوره داشته درحالی‌که امسال این میزان و در همین مدت به ۲۵۱ میلیون تن رسیده که نسبت به برنامه از افزایش ۱۳ درصدی و نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۲۵ درصدی برخوردار بوده است. ضمن‌آنکه، برداشت سنگ سولفور از معادن مذکور با رشد دو درصدی نسبت به برنامه و رشد حدود ۱/۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به حدود ۵۰ میلیون تن افزایش یافته است.

شایان ذکر است، مجموع کل استخراج معدن مس سرچشمه از حدود ۸۸ میلیون تن در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱۲۱ میلیون تن در مدت مشابه سال ۱۴۰۲ افزایش چشمگیر و صعود قابل توجه با نرخ رشد ۳۵ درصدی را نشان می‌دهد. هم‌چنین مجموع کل استخراج در مجتمع مس سونگون با نرخ رشد ۱۰ درصدی از حدود ۳۷ میلیون تن به حدود ۴۹ میلیون تن افزایش یافته است.

رحمتی در ادامه موضوع راه‌اندازی خط تولید مفتول را یادآور شد و افزود: خط تولید مفتول ۸ میلی‌متری که به مدت حدود سه سال متوقف بوده هم‌اینک با راه‌اندازی آن ۲۵ هزار تن تولید کرده که نسبت به تولید ۱۷۰۰ تنی پارسال از رشد قابل‌توجهی برخوردار بوده است که برکات زیادی را نصیب سهامداران شرکت نموده است.

وی هم‌چنین از آماده‌سازی و راه‌اندازی دو پروژه بزرگ ۱۰۰ هزارتنی کنسانتره مس در منطقه دره‌آلو با ذخیره ۳۰۰ میلیون تن ماده‌معدنی و هم‌چنین معدن و کارخانه تولید کنسانتره مس ۱۵۰ هزار تنی مس دره‌زار با ذخیره حدود ۵۰۰ میلیون تن خبر داد و تاکید کرد که با راه‌اندازی پروژه‌های فوق ظرفیت تولید شرکت ملی صنایع مس ایران از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن کنسانتره مس به یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن خواهد رسید و موجبات افزایش ۵۰۰ میلیون دلاری فروش سالیانه شرکت فراهم خواهد ساخت.

گفتنی است، پروژه‌های دره‌آلو و دره‌زار هر یک به تنهایی برای حدود ۷۰۰ نفر به‌طور مستقیم و سه هزار نفر به‌طور غیرمستقیم ایجاد اشتغال می‌کنند.

او درخصوص وضعیت شرکت مس در بازار بورس نیز با اعلام اینکه شرکت مس با ارزش ۴۳۷ هزار میلیارد تومان، سومین شرکت بزرگ بورسی کشور محسوب می‌شود، گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران در بین شرکت‌های معدنی در ۶ ماهه اول امسال با ۵۷ درصد سود بالاترین حاشیه سود را داشته است، این درحالی است که شرکت مس حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی در سال‌جاری در دست پرداخت دارد.

معاون توسعه صنعتی و کنترل تولید شرکت مس با انتقاد از افزایش میزان حقوق دولتی از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد، تصریح کرد که امروز علیرغم تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه صادرات نفتی و جایگزینی درآمدهای معدنی به جای نفت، علاوه‌بر افزایش غیرقابل توجیه حقوق دولتی معادن، دو درصد هم به‌طور علی‌الحساب عوارض صادراتی دریافت می‌شود. عوارض صادراتی کنسانتره مس نیز پنج درصد می‌باشد که در سنوات گذشته، با حسن تدبیر و در راستای توسعه صادراتی غیرنفتی، نه تنها هیچگونه عوارض صادراتی وضع نمی‌گردید بلکه علاوه بر معافیت صادراتی، بعضا جایزه صادراتی نیز به شرکت‌های صادرکننده پرداخت می‌گردد. پر واضح است چنانچه به صادرات در کشور به عنوان یک ارزش نگاه نشود، به زودی صادرات غیرنفتی کشور با کاهش قابل توجهی روبه‌رو خواهد شد که در راستای منافع ملی و منافع سهامداران و هم‌چنین توسعه پایدار حوزه معدنی کشور ارزیابی نمی‌گردد.

وی افزود: اگر در جهان یک بحران دیگر ایجاد شود (که نشانه‌های آن از رکود نسبی حاکم ‌بر اقتصاد چین محسوس است) و این بحران ادامه یابد، بر قیمت‌های جهانی تاثیر منفی می‌گذارد و در نهایت معادن داخلی هم زیان می‌بینند.

رحمتی معتقد است، امسال شرکت مس می‌توانست دو میلیارد دلار صادرات داشته باشد، ولی وقتی در پی سیاست‌های دستور حاکمیت، شرکت را مجبور می‌کنند که ارز حاصل از صادرات را با قیمت بسیار پایین‌تر از بازار و نرخ ارز متقاضی بفروشد، بسیار طبیعی‌ است که سرعت اجرای پروژه‌ها و سودآوری به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

رحمتی در پایان خواستار خودداری دولت از صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه شد و تاکید کرد که مس ایران بالاترین کیفیت در دنیا را دارد، اما با وضع قوانین و به عبارتی خودتحریمی‌های مختلف با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند که امیدواریم مسوولان مرتبط و تصمیم‌گیر کشور با اتخاذ راهکارهای مناسب راه تولیدو توسعه پایدار و صادرات را هموار سازند.

منبع: گروه رسانه‌ای پردازش
لینک کوتاه: https://miningandsteel.com/n/20765
آخرین خبرها